Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2010

Με χοληστερίνη και έτοιμοι για έμφραγμα 20χρονοι ...

Έρευνα του Πανεπιστημίου Κρήτης έδειξε ότι οι διαιτητικές επιλογές των φοιτητών συμβάλλουν στην εμφάνιση πρώιμης αθηροσκλήρωσης
Η ποιότητα της διατροφής και όχι μόνο η περίμετρος της μέσης έχει σημασία για την αύξηση του κινδύνου εμφάνισης κακής χοληστερόλης και άλλων παραγόντων που ευνοούν την εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων. Μελέτη του Πανεπιστημίου Κρήτης έδειξε ότι ακόμη και νεαρά άτομα που καταναλώνουν πολλά snacks, όπως τα πατατάκια, οι σοκολάτες κ.ά. παρουσιάζουν αύξηση των παραγόντων του μεταβολικού συνδρόμου, ενώ συνδυάζουν την κατανάλωσή τους και με περισσότερες ώρες μπροστά στην τηλεόραση. Επίσης, έδειξε ότι δεν έχουν το μονοπώλιο παραγόντων κινδύνου, όπως η κακή χοληστερόλη, μόνο οι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι.
Στη μελέτη της Κλινικής Προληπτικής Ιατρικής και Διατροφής της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο επιστημονικό περιοδικό «Παιδιατρική Βορείου Ελλάδας» ελέγχθηκαν οι παράγοντες κινδύνου για καρδιαγγειακά νοσήματα σε μαθητές Λυκείου και φοιτητές της Ιατρικής Σχολής της Κρήτης σε σχέση με την κατανάλωση snacks. Όπως διαπιστώθηκε οι φοιτητές που έκαναν αυξημένη κατανάλωση snacks, αν και είχαν μέσο όρο ηλικίας τα 21,6 χρόνια, είχαν σημαντικά υψηλότερη LDL, δηλαδή κακή χοληστερίνη. Είχαν επίσης μεγαλύτερο κίνδυνο εμφάνισης και άλλων παραγόντων μεταβολικού συνδρόμου.  
Υψηλή κατανάλωση
Συγκεκριμένα, οι μισοί φοιτητές της Ιατρικής Σχολής και σχεδόν τα 2/3 των μαθητών Λυκείου που συμμετείχαν στην παρούσα έρευνα, βρέθηκαν καταναλωτές snacks. Oι φοιτητές είχαν σημαντικά χαμηλότερη πρόσληψη συνολικής ενέργειας και ενέργειας προερχόμενης από snacks. Η μέση ποσότητα πρόσληψης συνολικής ενέργειας βρέθηκε υψηλότερη στους καταναλωτές, σε σχέση με τους μη καταναλωτές, και στις δυο ομάδες. Αν και δεν βρέθηκε σημαντική συσχέτιση της κατανάλωσης snacks και στις δυο ομάδες, με τους παράγοντες μεταβολικού συνδρόμου, την καρδιοαναπνευστική αντοχή και το κάπνισμα, οι φοιτητές με υψηλή κατανάλωση βρέθηκαν με σημαντικά υψηλότερα επίπεδα LDL, αθηρωματικού δείκτη και με περισσότερες ώρες παρακολούθησης τηλεόρασης. Επίσης, ο κίνδυνος για συγκέντρωση δύο ή περισσότερων παραγόντων μεταβολικού συνδρόμου των φοιτητών καταναλωτών σε σχέση με τους αντίστοιχους μαθητές, βρέθηκε σημαντικά υψηλότερος κατά 15,36 φορές.
Έρευνες στις ΗΠΑ, έδειξαν ότι οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ενήλικες τείνουν να έχουν περισσότερο υγιεινές διατροφικές επιλογές από τους νεότερους, επιλέγοντας τροφές με χαμηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά, αλάτι και ζάχαρη. Αν και η ηλικιακή διαφορά των δυο ομάδων της παρούσας μελέτης είναι μικρή, φαίνεται η παραπάνω εκτίμηση να ισχύει όσον αφορά στη συχνότητα κατανάλωσης snacks παρά το γεγονός ότι αρκετοί φοιτητές ζουν μακριά από τη μόνιμη κατοικία τους.
Διατροφή για... αθηροσκλήρωση
Η σχέση κατανάλωσης snacks με τα λιπίδια ορού αίματος καθορίζεται από την ποσότητα και τη συχνότητα κατανάλωσης και την ίδια τη σύνθεσή των snacks και την περιεκτικότητά τους σε λίπος. Η εμφάνιση σημαντικά υψηλότερων επιπέδων LDL στους καταναλωτές φοιτητές της παρούσας μελέτης δείχνει ίσως την επιβάρυνση των διαιτητικών τους επιλογών για αθηροσκλήρωση στα πρώτα στάδια της ενηλικίωσής τους, σε αντίθεση με τους μαθητές-έφηβους, όπου αυξάνονται οι ορμόνες τεστοστερόνης και οιστρογόνα με παράλληλη μείωση της χοληστερόλης. Η χοληστερόλη χρησιμοποιείται ως πρόδρομος ουσία για τη σύνθεση των ορμονών αυτών.
Στην παρούσα μελέτη η σχέση ακόμη της κατανάλωσης με την παρακολούθηση τηλεόρασης επιβεβαιώνεται από τους φοιτητές. Η συσχέτιση αποδίδεται στην παρατεταμένη έκθεση των ατόμων στις διαφημίσεις των snacks, που υποκινούν την επιθυμία για κατανάλωση, αλλά και στο ότι η παρακολούθηση τηλεόρασης και χαλάρωσης καθεαυτή παρέχει μια «ευκαιρία» για κατανάλωση snacks. Ωστόσο, η πιθανότητα για εμφάνιση παχυσαρκίας αυξάνεται σημαντικά αν η παρακολούθηση τηλεόρασης υπερβαίνει τις 4 ώρες ημερησίως.
Θερμίδες και χημικά
Αρκετές μελέτες δεν βρίσκουν σχέση της κατανάλωσης snacks με το αυξημένο σωματικό βάρος ή την παχυσαρκία. Στην παρούσα έρευνα δεν διαπιστώθηκε σύνδεση της κατανάλωσης με την περίμετρο μέσης. Ωστόσο, η σύνδεση είναι έμμεση και σχετίζεται συνολικά και με άλλους παράγοντες που συμβάλλουν στην παχυσαρκία, όπως η σωματική άσκηση ή αδράνεια, η ισορροπία προσλαμβανόμενης και καταναλισκόμενης ενέργειας ή και η θρεπτική αξία και θερμιδική πυκνότητα των τροφίμων που καταναλώνονται. Π.χ. η χημική ανάλυση 28 διαφορετικών snacks στην κρητική και κυπριακή αγορά έδειξε ότι εμπεριέχουν συστατικά υψηλά σε λιπαρά και αλάτι, η κατανάλωση των οποίων συμβάλλει στην αύξηση της παχυσαρκίας στα παιδιά και εφήβους. Δεν αγνοείται φυσικά και η επίδραση άλλων χημικών ή τοξικών ουσιών που περιέχονται στα snacks, σε μεγαλύτερες ή μικρότερες ποσότητες που πιθανόν σχετίζονται με την εμφάνιση άλλων χρόνιων νοσημάτων. Τα snacks, που μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν επεξεργασμένα αλατισμένα τρόφιμα, αναψυκτικά, pizza, hamburgers, γλυκά, σοκολάτες και γενικότερα τρόφιμα υψηλής ενεργειακής πυκνότητας, έχουν ακόμα πολύ αυξημένα επίπεδα ζάχαρης, κορεσμένων και trans λιπαρών οξέων και νατρίου. Άλλωστε, η συνεχής και μεγάλη κατανάλωση ορισμένων snacks όπως π.χ. οι πατάτες chips, που περιέχουν πολύ αυξημένες συγκεντρώσεις ακρυλαμίδιου, αποτελεί παράγοντα κινδύνου στη διεργασία της αθηρογένεσης, του καρκίνου και συμβάλλει στην αύξηση του οξειδωτικού stress, του πλάσματος της C αντιδρώσας πρωτεΐνης ή γενικότερα στη δημιουργία φλεγμονής.
Πηγή: 2810.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...